مقالات

برترین مقالات

درمان وزوز گوش

چکیده مطلب:

همانطور که اشاره شد، وزوز گوش علت های زیادی میتواند داشته باشد که در بعضی موارد با رفع آن علت، وزوز گوش هم به احتمال خیلی زیاد برطرف می شود، یکی از این علت ها کاهش شنوایی است
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در email
Email

همانطور که اشاره شد، وزوز گوش علت های زیادی میتواند داشته باشد که در بعضی موارد با رفع آن علت، وزوز گوش هم به احتمال خیلی زیاد برطرف می شود، یکی از این علت ها کاهش شنوایی است
این افت شنوایی میتواند حتی فقط در ۱ تا ۲ فرکانس باشد،میتواند پیر گوشی یعنی افت شنوایی بر اثر سن باشد،یا کم شنوایی ناشی از سکته گوش ناگهانی،ضربه به سر،یا بر اثر اتواسکلروز (رشد غیر طبیعی استخوانچه های گوش میانی)و تومور خوش خیم عصب شنوایی،قرارگیری مداوم در معرض سر و صدا های محیط مانند کارخانجات و کارگاه ها و …ایجاد گردد.
سمعک های دیجیتال وسمعک های هوشمند امروزی،با اصلاح ضعف شنوایی،با تقویت مناسب صدا های محیط و صداهای گفتاری البته متناسب با سطح آستانه های شنوایی هر فرد،باعث کاهش و درمان وزوز گوش و به احتمال بسیار زیاد باعث حدف وزوز گوش میشوند.
منظور از سمعک دیجیتال و هوشمند،به طور کلی این است که این سمعک ها بر خلاف سمعک های انالوگ و قدیمی،همه ی صداها با هر فرکانس و شدتی که دارند را به یک نسبت تقویت نمیکنند،بلکه این سمعک ها با تنظیمات پیشرفته و برنامه هایی که در آن ها تعریف شده است،بسته به این که فرد در کدام فرکانس ها ی شنیداری دچار افت شنوایی است،دقیقا صدا را در همان فرکانس تقویت کرده تا علاوه بر اینکه شنوایی فرد به سطح مطلوب و رضایت بخش میرسد،صدای وزوز ناشی از همین افت شنوایی،حذف و پوشانده خواهد شد.
سمعک با تحریک مناسب حلزون و عصب شنوایی،باعث میشود همه صدا ها اعم از صداهای محیطی و گفتار به طور مناسب به مغز ارسال شود و یک اثر پوشانندگی برای وزوز گوش ایجاد میکند و بنابراین وزوز گوش قطع خواهد شد.
یکی از روش های درمان وزوز گوش و کنترل وزوز گوش،نوعی صدا درمانی است به این معنی که یک صدای خارجی شبیه نویز یا صدای رادیو،متناسب با نوع و فرکانس و شدت وزوز،به گوش فرد فرستاده میشود که این کار باعث میشود صدای وزوزگوش پوشانده و توسط مغز شناسایی نشده و قطع شود.
بسیاری از سمعک ها دارای برنامه مختص به وزوز گوش ( تینیتوس مسکر) هستند،که در آن از همین روش برای حدف وزوز گوش استفاده میگردد،به این طریق که یک صدای خاص با توجه به فرکانس و شدت وزوز که توسط ادیولوژیست اندازه گیری میشود،از طریق سمعک به گوش فرد ادائه شده و سبب پوشانده شدن وزوز میگردد.
این روش تاثیر فوق العاده و بسزایی در کاهش و درمان وزوز گوش خواهد داشت.
سمعک چطور به وزوز گوش کمک میکند؟
۱. اگر وزوز گوش همراه با کم شنوایی باشد، سمعک میتواند به میزان خیلی زیاد و موثر سودمند باشد. سادهترین روشی که سمعک میتواند به شما کمک کند، کاهش توجه شما به وزوز با تقویت صداهای محیطی به میزان مناسب، است.
در این حالت، مغز شما به جای تمرکز روی صدای وزوز گوشتان، روی صداهایی که شما میشنوید، تمرکز میکند.
همچنین سمعک با تقویت صداهای گفتاری میتواند تاثیر بسزایی در کاهش وزوز گوش داشته باشد.
تقویت صداهای گفتاری به شما کمک میکند تا به جای تمرکز روی صدای وزوز ، روی صدای فرد، صدای تلویزیون یا هر صدای دیگری که تلاش میکنید به آن گوش دهید، تمرکز کنید. اگر این صداها کمی بلندتر از وزوز گوش شما باشند، وزوز گوش دیگر اختلالی برای شما ایجاد نمیکند.
۲. بیشتر سمعکهای جدید از نظر فنآوری دارای ویژگی( tinnitus masker) برای کمک به درمان وزوز گوش فرد میباشند. این سمعکها نویز سفید (white noise) یا صداهای دیگری را مستقیم به گوش ارسال میکنند تا صدای ازاردهنده وزوز را بپوشاند و در واقع نسبت سیگنال به نویز صدای وزوز آزاردهنده کاهش می
یابد.
این نوع از درمان وزوز کمک میکند تا مغز یاد بگیرد تا به صدای وزوز توجه نکند.
همچنین سمعکهایی که به موبایلهای هوشمند متصل میشوند، میتوانند از طریق اپلیکیشنهای مخصوصی، صداهایی پخش کنند که شما صدای وزوز گوش را کمتر احساس کنید.
میزان موفقیت در مهار وزوز بستگی به چند فاکتور دارد:
فرکانس وزوز
بلندی وزوز
عامل ایجاد وزوز
میزان تاثیرگذاری وزوز در سایر جنبههای زندگی
همکاری فرد