مقالات

برترین مقالات

وزوز گوش و درمان آن

چکیده مطلب:

افرادی که در محیط های پر سر و صدا مانند کارخانه ها خیابان و ...کار میکنند،ممکن است در یکسری از فرکانس های مربوط به شنیداری،دچار افت شنوایی(ضعف عصب گوش در آن فرکانس) شوند،گاهی این افت شنوایی همراه با وزوز ازار دهنده درون گوش بروز میکند.
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در email
Email

وزوز گوش و درمان آن:

همانطور که اشاره شد،وزوز علت های زیادی میتواند داشته باشد که در بعضی موارد با رفع آن علت،وزوز هم به احتمال خیلی زیاد برطرف می شود، یکی از این علت ها کاهش شنوایی است.

این افت شنوایی میتواند  حتی فقط در ۱ تا ۲ فرکانس باشد،میتواند پیر گوشی یعنی افت شنوایی بر اثر سن باشد،یا کم شنوایی ناشی از سکته گوش ناگهانی،ضربه به سر،یا بر اثر اتواسکلروز (رشد غیر طبیعی استخوانچه های گوش میانی)و تومور خوش خیم عصب شنوایی،قرارگیری مداوم در معرض سر و صدا های محیط مانند کارخانجات و کارگاه ها و …ایجاد گردد.

 در پیرگوشی ،در واقع اختلال در عصب گوش و حلزون شنوایی اتفاق میفتد که  با ضعف شنوایی فرد همراه است و در نتیجه ی تلاش سلول‌های حلزون گوش برای جبران کم شنوایی، وزوز اتفاق میفتد

این وزوز(صدای اضافه در گوش یا سر) میتواند به صورت سوت،جیر جیر،باد و … باشد و میتواند در یک یا هر دو گوش و یا کلا در سر احساس شود

پیر گوشی انواع مختلفی دارد،میزان کم شنوایی در افراد مختلف متفاوت است،اما در همه انواع پیر گوشی به دلیل اختلال در عملکرد عصب و حلزون گوش،و تلاش مغز برای جبران این کمبود، وزوز نیز میتواند بروز نماید.

فردی با این افت شنوایی،که احساس وزوز در گوش یا سر خود دارد،به احتمال خیلی زیاد با دریافت سمعک مناسب،دیگر وزوز گوش را احساس نخواهد کرد‌

افرادی که در محیط های پر سر و صدا مانند کارخانه ها کار میکنند،ممکن است در یکسری از فرکانس های مربوط به شنیداری،دچار افت شنوایی(ضعف عصب گوش در آن فرکانس) شوند،گاهی این افت شنوایی همراه با وزوز ازار دهنده درون گوش بروز میکند.

ممکن است خود فرد خیلی متوجه این افت شنوایی نشده باشد و صرفا جهت درمان وزوز به پزشک و کلینیک شنوایی مراجعه کند ،اما با انجام تست شنوایی مشخص میشود که علت احتمالی وزوز کاهش شنوایی در برخی از فرکانس های شنیداری میباشد.

فردی که به طور مداوم در معرض نویز محیط قرار دارد،ویا قبلا در معرض صداهای ناگهانی مانند انفجار بمب بوده است،ممکن است دچار افت شنوایی تنها در ۱ یا ۲ فرکانس شود ودر بقیه فرکانس ها، شنوایی نرمال داشته باشد.به همین دلیل خود فرد احتمالا متوجه افت شنوایی خود نمیشود،زیرا شنوایی در فرکانس های گفتاری خوب است و فرد در گفتار و مکالمه روزمره مشکلی احساس نمیکند.

اما همین افت شنوایی هرچند کم در ۱ یا ۲ فرکانس(معمولا فرکانس های بالا)،میتواند همرا با وزوز و صدا ی اضافه ازار دهنده در گوش یا سر همراه باشد.

سمعک های دیجیتال و هوشمند امروزی،با اصلاح ضعف شنوایی،با تقویت مناسب صدا های محیط و صداهای گفتاری البته متناسب با سطح آستانه های شنوایی هر فرد،باعث کاهش و به احتمال بسیار زیاد باعث حدف وزوز میشوند.

منظور از سمعک دیجیتال و هوشمند،به طور کلی این است که این  سمعکها بر خلاف سمعک های انالوگ و قدیمی،همه ی صداها با هر فرکانس و شدتی که دارند را به یک نسبت تقویت نمیکنند،بلکه این سمعک ها با تنظیمات پیشرفته و برنامه هایی که در آن ها تعریف شده است،

بسته به این که فرد در کدام فرکانس ها ی شنیداری دچار افت شنوایی است،دقیقا صدا را در همان فرکانس تقویت کرده تا علاوه بر اینکه شنوایی فرد به سطح مطلوب و رضایت بخش میرسد،صدای وزوز ناشی از همین افت شنوایی،حذف و پوشانده خواهد شد.

سمعک با تحریک مناسب حلزون و عصب شنوایی،باعث میشود همه صدا ها اعم از صداهای محیطی و گفتار به طور مناسب به مغز ارسال شود و یک اثر پوشانندگی برای وزوز ایجاد میکند و بنابراین وزوز قطع خواهد شد

یکی از روش های درمان و کنترل وزوز،نوعی صدا درمانی است به این معنی که یک صدای خارجی شبیه نویز یا صدای رادیو،متناسب با نوع و فرکانس و شدت وزوز،به گوش فرد فرستاده میشود که این کار باعث میشود صدای وزوز پوشانده و توسط مغز شناسایی نشده و قطع شود.

بسیاری از سمعک ها دارای برنامه مختص به وزوز( تینیتوس مسکر) هستند،که در آن از همین روش برای حدف وزوز استفاده میگردد،به این طریق که یک صدای خاص با توجه به فرکانس و شدت وزوز که توسط ادیولوژیست اندازه گیری میشود،از طریق سمعک به گوش فرد ادائه شده و سبب پوشانده شدن وزوز میگردد. این روش تاثیر فوق العاده و بسزایی در کاهش وزوز خواهد داشت.