مقالات

برترین مقالات

تنظیم سمعک

چکیده مطلب:

هیچ کس نمیتواند از سمعک فرد دیگری استفاده کند زیرا سمعک ها بر اساس یک سری فاکتور های خاص طبق نظر و تشخیص متخصص شنوایی شناس برای هر فرد تجویز و تنظیم میشوند و هر سمعکی مناسب هر فرد نیست. نوع و میزان کم شنوایی،سن فرد (کودک باشد یا بزرگسال)و همچنین سبک و محیط زندگی و محیط شغلی افراد مختلف، با یکدیگر متفاوت است، بنابراین تنظیم و برنامه ریزی سمعک نیز برای افراد،متفاوت خواهد بود.
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در email
Email

 تنظیم و برنامه ریزی سمعک،به منظور بازدهی بهتر سمعک و رضایت بیشتر فرد از شنیدن صداها در محیط های مختلف، با استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای ویژه‌ای که مختص به همان مدل و برند سمعک میباشد،توسط ادیولوژیست ­،صورت میگیرد.

به این صورت که سمعک(سمعک های دیجیتال و هوشمند) همانطور که داخل گوش کاربر قرار دارد،توسط یکسری تجهیزات خاص،به کامپیوتر متصل شده و با استفاده از نرافزارهای خاصی تنظیم میشود.

تنظیم سمعک فقط و فقط توسط ادیولوژیست(شنوایی شناس) انجام‌میگیرد.

فاکتور های مهم در تنظیم سمعک:

 آستانه‌های شنوایی فرد در هر فرکانس‌، نوع کم شنوایی(انتقالی،حسی عصبی یا آمیخته)،شکل کم شنوایی(کم شنوایی بیشتر در فرکانس های بالا است یا در فرکانس های پایین و …)، سابقه استفاده از سمعک (آنالوگ یا دیجیتال)،سن ،محیط زندگی و شغلی و سبک زندگی فرد و …

مدل سمعک و ویژگی ها و برنامه های تعریف شده در آن،در تنظیم بهتر و بهبود صدای سمعک در محیط های مختلف، تاثیر گذار خواهد بود.

سمعک­‌های دیجیتال و هوشمند امروزی،قابل برنامه ریزی برای محیط های مختلف شنیداری از جمله: محیط های پر سرو صدا مانند رستوران و مهمانی ها یا برای تلویزیون و سایر محیط ها میباشند.

به عنوان‌مثال در محیط های شلوغ و پر سرو صدا لازم است که تمرکز بیشتر بر روی صداهای گفتاری باشد و تا حد امکان نویز محیط کاهش پیدا کند،پس شنوایی شناس در برنامه ی تعریف شده،تنظیمات لازم را اعمال و از این طریق بهبود شنوایی در محیط های مختلف برای کاربر میسر خواهد شد.

ممکن است بعد از مدتی که از سمعک خود استفاده کرده اید ،احساس کنید که صدای سمعک مثل قبل نیست ،در این حالت ممکن است سطح آستانه های شنوایی شما تغییر کرده باشد و لازم است که به کلینیک شنوایی مراجعه کرده و پس از انجام تست شنوایی جدید،سمعک شما براساس آن دوباره تنظیم‌گردد.

کلینیک شنوایی سنجی و سمعک پاسارگاد،مجهز به تجهیزات مورد نیاز برای تنظیم انواع مدل های سمعک از تمامی برندها میباشد.و همچنین مراجعه کنندگان عزیز در صورت دریافت سمعک،میتوانند از خدمات تنظیم و سرویس سمعک،قالبگیری و تست شنوایی سنجی به صورت رایگان استفاده نمایند.